Tarkista ja huolla polttoainesäiliö syksyn tullen

Polttoainesäiliö ja öljyt kannattaa tarkastaa mieluiten kaksi kertaa vuodessa.

Takana on mahtava hellekesä. Nyt on kuitenkin aika valmistautua syksyyn ja viileneviin ilmoihin. Varautuessasi talven tuloon, muistathan samalla tarkastaa laitteidesi polttoainesäiliöt! Saatat ensin kysyä miksi, mutta tämä pieni toimenpide voi vielä säästää sinut monelta harmilta. Erityisen tarkkana on syytä olla, jos laitteesi on ulkona tai muuten suurten lämpötilan vaihteluiden armoilla.

Polttoainesäiliö alttiina kondensaatiolle

Polttoainesäiliö altistuu varsinkin ulkona usein suurille lämpötilan vaihteluille. Pitkään jatkuvan hellejakson vaihtuessa viileäksi syksyksi ja lämpötilojen sahatessa edestakaisin, polttoainesäiliöön kertyy helposti vettä kondensaation seurauksena. Ulkotiloissa tai isoille lämpötilan vaihteluille altistuville säiliöille tulisikin tehdä vähintään kerran, mielellään kaksi kertaa vuodessa säiliön vesitys, jottei säiliöön kerry isoa vesimäärää. Vesitys on yleensä helppo tehdä säiliöihin tätä tarkoitusta varten tehtyjen yhteiden kautta. Vesitysyhteet ovat säiliöstä riippuen joko säiliön pohjassa tai päällä. Näin säiliöön kertynyt vesi voidaan joko valuttaa tai imeä pois. Vesitys on erityisen tärkeää terässäiliöissä, jotka kondensoivat herkästi lämpötilojen vaihdellessa.

Kun säiliöön kertyy vettä, se aiheuttaa omalta osaltaan teräksisen säiliön ruostumista. Veteen voi alkaa myös muodostua omaa bakteeri- tai leväkantaa. Jos säiliötä ei koskaan vesitetä, voi vedenpinta nousta lopulta niin korkealle, että vettä pääsee polttoaineen imulinjaan. Polttoaineen joukkoon sekoittuva vesi voi aiheuttaa käyntihäiriöitä tai pahimmillaan estää laitteen toiminnan kokonaan. Polttoainelinjoihin pääsevä vesi myös likaa polttoaineen suodattimet ja veden mukana liikkuvat epäpuhtaudet voivat tukkia polttoainesuodattimet yllättävän nopeasti. Säiliöiden koko vaihtelee laitekohtaisesti. Mitä isompi säiliö on, sitä isomman pinta-alan on mahdollista altistua kondensaatiolle. Tästä johtuen ulkona olevat säiliöt kannattaisi aina pitää mahdollisimman täysinäisinä, jotta kondensoiva pinta-ala pysyy mahdollisimman pienenä.

Vesitys auttaa

Polttoainesäiliön kunto on ymmärrettävistä syistä kriittinen tekijä laitteiden toiminnan takaamiseksi ja mahdollisten ympäristövahinkojen välttämiseksi. Polttoainesäiliön vesitys edesauttaa säiliön kunnossa pysymistä ehkäisten säiliön ennen aikaista syöpymistä. Säännöllinen säiliön vesitys myös estää erilaisten kasvustojen kehittymisen säiliöön. Kun polttoainesäiliö on puhdas ja vedetön, moottorin saama polttoaine pysyy hyvälaatuisena, eikä käyntihäiriöiden tai suodattimien tukkeutumisen riskiä ole.

Sisätiloissa tasaisessa lämpötilassa jatkuvasti olevan säiliön osalta ei kondensaation riskiä ole varsinkaan, jos säiliön ns. huohotuskaan ei ole johdettu ulkoilmaan. Tällöin ei säiliön osalta juurikaan tarvita huoltotoimenpiteitä. Toki säiliön kuntoa tulee silti tarkkailla ja valvoa ettei havaittavissa ole vuotoja eikä säiliöön voi päästä vieraita aineita tai roskia. Sisätiloissa oleville varsinkin isommille säiliöille on suositeltavaa tehdä säiliötarkastus 10 vuoden välein. Muuten riittää, että huolehdit riittävästä polttoainemäärästä ja tankattavan polttoaineen puhtaudesta.

Analyysillä säästöjä ja ekologisuutta

Teemme yhteistyötä Nesteen kanssa ja käytämme heidän poltto- ja voiteluaineitaan. Käytämme myös heidän analyysipalveluitaan. Jos sinua epäilyttää säiliössäsi olevan polttoaineen laatu, voimme ottaa siitä näytteen ja lähettää sen analysoitavaksi. Analyysissa voidaan varmistua siitä, onko polttoaine edelleen käyttökelpoista ja tarvitseeko sitä mahdollisesti vaihtaa. Polttoaineen laatuanalyysi kannattaa tehdä etenkin silloin, jos varastoitu määrä on iso ja se on seissyt pitkään käyttämättömänä. Polttoaineiden lisäksi on mahdollista myös analysoida moottoreiden öljyn laatua ja käytettävyyttä. Tämä antaa paljon tietoa myös mahdollisista alkavista moottorivaurioista, jotka eivät muutoin olisi vielä havaittavissa. Öljyanalyysit tarjoavat kustannustehokkaan tavan varmistua moottorin öljyn kunnosta ilman öljynvaihtoa etenkin koneilla, joissa öljymäärät ovat isoja. Jatkuvan seurannan perusteella on mahdollista pidentää öljynvaihtoväliä, joka pienentää kustannuksia ja on samalla myös ympäristöystävällisempää!

Jos tarvitsette apua vesityksen tai muun varavoimakoneen tai dieselpumpun huoltotoimenpiteen kanssa, autamme ja neuvomme mielellämme. Ota yhteyttä!

Kiinnostuitko tästä?
Anna meille haaste – ratkaisemme sen!

Joko tutustuit näihin?

Varavoimakoneen hinta – Mitä varavoima oikeasti maksaa?

Kun puhutaan varavoimasta, monen ensimmäinen kysymys liittyy hintaan. ”Paljonko varavoimakone maksaa?” on suoraan ostoa harkitsevan asiakkaan mielestä. Hintaa ei...
varavoimalaite

Varavoimalaite vai varavoimalaitos – Rakkaalla lapsella on monta nimeä

Mikä on varavoimalaite? Entä mikä varavoimakone? Onko näillä jotain eroa? Ja miksi ihmeessä aggregaatista ei voi puhua samassa lauseessa varavoimalaitteen kanssa?...

Alumiinikaapelin kuormitettavuus

Alumiinikaapelit, monta etua virransiirtoon. Johtimen kuormitettavuus Kaapelinvalintaa tehtäessä on usein yksi tärkeimmistä kysymyksistä alumiinikaapelin...

Lagercrantz ostaa Dieselvoiman

Lagercrantz on 28.12.2023 ostanut 86% Dieselvoiman osakkeista. ”Yhteistyö Lagercrantzin kanssa, joka on pitkäaikainen ja kokenut omistaja, tarjoaa vahvan alustan...

Dieselvoima 10 vuotta

Dieselvoima täytti pyöreät 10 vuotta elokuussa 2022. Mitä olemme tehneet näiden vuosien aikana ja mihin olemme menossa tulevaisuudessa? Niistä ja tietysti myös itse...
huoltoasentaja

Etsimme huoltoasentajia

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö etsii jatkuvasti lisää loisto-osaajia. Olemme kovassa kasvussa ja etsimme nyt etupäässä varavoimahuollon asentajia. Asemapaikkasi on...